ALBUM REVIEW: While She Sleeps – You Are We

Dan is het tijd voor While She Sleeps zijn nieuwe album You Are We. De band heeft niet echt een introductie nodig, aangezien hij al ruim 10 jaar meedraait in de scene. Ondanks dat de band al sinds 2006 mee doet, is You Are We pas het derde album van de band. Ik ben persoonlijk nooit echt fan geweest van While She Sleeps, maar wie weet komt daar met dit album verandering in. De reden dat ik de heren weer een kans geef, is het feit dat de singles mij nieuwsgierig hebben gemaakt. De vraag is echter of de rest van het album hetzelfde effect op mij heeft.

Hoogtepunten

Het is een sterk album met een groot aantal hoogtepunten. Zo is het super catchy, de tekst blijft hangen en daar score je bij mij punten mee. Daarnaast is het vanaf begin tot einde duidelijk dat de band klaar is met corruptie, haat en hoe wij als mensen met de wereld omgaan. Deze thema’s komen gedurende het hele album terug, zonder dat het eentonig wordt. Waar de singles normaal de beste tracks op het album zijn is dat hier niet het geval. De echte hoogtepunten zijn Steal the Sun en Settle Down Society. Deze tracks spreken mij net iets meer aan. Bij Settle Down Society komt dit mede omdat de band qua sound iets afwijkt dan bij andere tracks. Het is een stuk rustiger en vocaal gezien is het net iets beter dan de rest. Het is voornamelijk de manier van zingen rond 1:30 die mij aantrekt.

Minpunten

Het eerste minpunt zit in de opener en tevens ook de title track van het album. Er is halverwege het nummer, You Are We, een opbouw die de breakdown in zou moeten leiden. Jammer genoeg leeft deze breakdown niet op tot de hype die de opbouw creëert. Ik zeg hier dus niet mee dat de breakdown slecht is, want die is best lekker, maar hij past niet echt in het plaatje. Mijn tweede minpunt is niet zo zeer een minpunt, maar meer een persoonlijke mening. Deze is te vinden in Silence Speaks en heet Oliver Sykes (Bring Me the Horizon). Ik heb niets met deze man en kan zijn geschreeuw niet verdragen. Ja, dit is meer persoonlijk dan een echt minpunt, maar het blijft een minpunt in mijn ogen. Deze track was zonder hem net zo goed geweest.

De band heeft het dan eindelijk gedaan: hij heeft een album uitgebracht dat ik kan waarderen. Dit was voorheen niet het geval, maar het is While She Sleeps dan eindelijk gelukt. Ondanks een paar minpunten is het een geweldig album en zeker het luisteren waard.

Releasedatum: 21 april 2017