ALBUM REVIEW: Enter Shikari – The Spark

Zoals je waarschijnlijk wel hebt gemerkt, is de wereld de laatste tijd een beetje fucked. Gelukkig is er dan altijd Enter Shikari, die er in ieder geval een leuke soundtrack bij kan maken. Op 22 september zal het nieuwste schijfje van de band uitkomen, The Spark geheten, en ik heb er alle vertrouwen in dat dit inderdaad de spark gaat zijn om het vuur te starten.

Minder chaos en geschreeuw

Ik zal maar met de deur in huis vallen: als je een brok geschreeuw en chaos verwacht, zit je verkeerd bij The Spark. Dan kun je beter een van de eerdere albums opzetten. De singles (Live Outside en Rabble Rouser) zijn wat dat betreft goede peilers geweest voor de rest van het album, aangezien het allemaal iets meer naar poppy en straightforward neigt, in plaats van alle genres en instrumenten door elkaar. Hierdoor is de sound van Enter Shikari een stuk meer toegankelijk voor het grotere publiek, maar ik begrijp het als de oudere fans wat teleurgesteld zijn.

Herhaling, herhaling, herhaling

Waar bestaat het album dat wel uit, als het geen lekkere chaos is? Nou, veel herhaling (vooral van zinnen), weinig geschreeuw, een flink aantal samenzangen en, verrassend genoeg, een paar keer kopstem. De electronica lijkt een stuk minder op te gaan in de muziek en meer op zichzelf te staan en de lyrics zijn zowaar verstaanbaar. Sommige nummers zou je zelfs zo op de radio kunnen verwachten! De Nederlandse dan, niet BBC Radio 1, daar zijn ze al vaak genoeg te horen.

Shikari-sausje

Nou klinkt dit alles alsof Enter Shikari zichzelf niet meer is, maar dat is niet helemaal wat ik hiermee bedoel. Het is nog duidelijk de band die we kennen, maar het is nu net iets meer gefocust. Een paar adempauzes extra, die hard nodig zijn tussen het andere geweld van de discografie. Fans van het iets hardere werk kunnen ook nog wel een beetje aan hun trekken komen met Take My Country Back en The Revolt of the Atoms, fans van het genre mixen kunnen Rabble Rouser en Undercover Agents vast wel waarderen en de rest wacht maar gewoon tot de live show, want je weet dat deze nummers dan ineens een overdosis energie geïnjecteerd krijgen.

Al in al is dit niet het Enter Shikari album dat we wilden, maar wel degene die we verdienden. Het kan niet helemaal je smaak zijn, je kunt misschien boos zijn over de andere richting die de mannen op zijn gegaan, maar dat maakt niet uit. Enter Shikari doet wat hij zelf wil en, belangrijker nog, doet het goed. Hebben we niet allemaal een rustpuntje nodig in de chaos van tegenwoordig? The Spark is dit rustpuntje.

Cijfer: 7.5/10
Releasedatum: 22 september 2017
Label: Ambush Reality/PIAS Recordings