BOEK REVIEW: A History of Heavy Metal – Andrew O’Neill

Weet je waar metal vandaan komt? Nee, niet metaal, we weten allemaal dat we begonnen met brons en toen verder zijn gaan ontwikkelen. Ik bedoel heavy metal, waar je nek van op en neer gaat, je trommelvliezen spontaan exploderen en je in rare grommen begint te praten. Nou, laat me je vertellen: zelfs al weet je alles, dan nog zal Andrew O’Neill je meer leren in zijn boek A History of Heavy Metal.

In vogelvlucht (en met een gevoel voor humor dat de meeste metalheads niet meer hebben) neemt O’Neill je mee door de geschiedenis van heavy metal. Er wordt gepraat over de verschillende invloeden op de eerste echte nummers die deze naam mochten dragen, waarom bands als Deep Purple als heavy metal worden gezien terwijl het dat duidelijk niet is en waarom alles maar luider dan al het andere moet zijn.

Als nep-metalhead (ik ken wel veel, maar luister heel weinig) heb ik erg veel geleerd uit dit boek op een hele leuke manier. O’Neill schrijft lekker vlot, kent en maakt veel in-jokes en steekt zijn eigen mening niet onder stoelen of banken. Hierdoor is het net alsof hij je bij de hand pakt… nee, wacht, dat is niet metal genoeg. Het is net alsof hij je de wall of death insleept en je alle hoeken van de geschiedenis laat zien.

Zoals je waarschijnlijk al verwacht, is het boek lekker vlot geschreven en zul je regelmatig even moeten grinniken om sommige feitjes van O’Neill. Wist je dat zelfs drummers kunnen drummen? Ja, ik was ook verrast, maar het is echt zo! Bij de minder leuke gedeeltes van de geschiedenis (want helaas is niet alles rozengeur en manenschijn… uhh, zweetgeur en spotlightschijn) wordt de humor wel gepast in toom gehouden, waardoor het daarna extra fijn wordt als de grappen weer terugkomen.

Kijk, ik wil eigenlijk nog duizenden woorden aan lof schrijven over dit boek, maar alles wat ik probeer te typen valt in het niet bij O’Neill’s meesterwerk. Doe jezelf een plezier en haal dit boek in huis (dat kan via deze link!) als je ook maar een beetje van metal houdt en daarbij ook nog je mondhoeken in een glimlach kunt krijgen. Oh ja, nog een laatste tip: hou vooral Spotify of YouTube bij de hand als je dit leest, want je gaat de nummers willen luisteren die in het boek worden besproken. Al gaan je buren daar waarschijnlijk minder blij mee zijn…