ALBUM REVIEW: MOVEMENTS – Feel Something

Ben jij fan van het oude post-hardcore/emo revival en tracks met spoken words? Dan is MOVEMENTS de band voor jou. De band bestaat uit vier leden, is afkomstig uit Californië, Amerika en is met de release van zijn debuutalbum, Feel Something, hard op weg om een naam te maken voor zichzelf. Dit is echter niet het eerste plaatje van de band. Nee, hij bracht in 2016 zijn debuut EP, Outgrown Things, uit. Ik had echter nog nooit van de band gehoord en ben benieuwd naar wat Feel Something te bieden heeft.

Sterk album

Het is een heerlijk album dat veel goeds te bieden heeft. De band opent het album Full Circle. Dit is één van de beste tracks op het album. De andere tracks zijn Deadly Dull en The Grey. Dit zijn de drie beste tracks op het album en tevens ook de tracks waar ik mezelf het meeste in kan vinden. Dit komt voornamelijk door het thema van deze tracks, maar daar heb ik het later over. Dit wil niet zeggen dat de rest slecht is. Nee, de rest is bijna net zo goed, maar deze tracks spreken mij meer aan. Dit komt voornamelijk door de tekst en de zang, want je voelt dat frontman Patrick Miranda zijn emoties er volledig in gooit. Dit is in iedere track terug te horen en dat geeft het net dat beetje extra.

Minpunt

Hoewel het een heerlijk album dat veel goeds te bieden heeft, heeft toch een minpuntje. Dit komt in de vorm van Fever Dream. Deze track doet het totaal niet voor me. Dit komt voornamelijk omdat het een akoestische track is en een stijlbreker is. Misschien is de positie op het album verkeerd gekozen en kan dit worden opgelost door je speler op shuffle te zetten, maar feit blijft dat hij niet past zoals hij nu staat.

Mental Health

Er heerst een zeer donker thema rondom het album. Het merendeel van gaat over depressie en je nietig voelen. De meeste tracks beginnen somber, maar brengen ook een bericht mee dat je in je donkerste dagen misschien juist even moet horen. Namelijk dat het goed komt en het wel over gaat. je mag je kut voelen, want na regen komt zonneschijn. Dit klinkt natuurlijk heel cliché, maar de band toont hiermee wel lef en laat ook meteen zien dat je uitspreken mental health belangrijk is en het niet diep weggestopt moet worden.

Ik moest het album een paar keer luisteren voor ik het echt kon waarderen, maar dat was het zeker waard. Het is een sterk album met een paar minpunten. De band staat in december in het voorprogramma van Knuckle Puck  in Dynamo, Eindhoven en ik raad je aan om de band live te checken.

Eindbeoordeling: 7.5/10
Releasedatum: 20 oktober 2017
Label: Fearless Records