ALBUM REVIEW: Ancient Ascendant – Raise the Torch

De Britse band Ancient Ascendant mag dan misschien niet daadwerkelijk antiek zijn, maar de band bestaat toch al sinds 2003. De band heeft sinds 2008 drie EP’s en twee albums gereleased en mag hier op 21 april nog een album bij tellen. Dit is namelijk de releasedatum voor Raise the Torch. De band staat bekend om zijn brute mix tussen death, black en trash metal. Volgens de site van de band is het zijn beste album tot nu toe, dus laten we hopen dat hij zijn beloften waar maakt!

Zwaar

Als ik het album in een woord moet omschrijven, zou dit woord zonder enige twijfel “zwaar” zijn. Gelukkig blijft het hier niet bij. De combinatie tussen death, black en trash metal zorgt voor een uniek geluid met het beste van ieder van de drie genres: de band houd het groovy gedeelte  van trash, de bruutheid van death metal en het licht melodische deel van black. De vocals wisselen een beetje tussen growls en screams, wat soms mooie overgangen creëert. Vooral een track als Our Way is hier een mooi voorbeeld van, aangezien op deze track de invloeden uit de trash metal wat subtieler zijn en de vocals hier echt het nummer lijken te leiden.

Divers

De nummers op het album steken allemaal anders in elkaar qua opbouw. Zo zijn Scaling the Gods en Grasping the Torch voor de liefhebbers van de wat meer trashy kant van de band, terwijl een nummer als Carnal juist weer flink richting de black metal lijkt te trekken. Foreign Skies is misschien wel mijn favoriete track op het album, aangezien de ruim anderhalf minuut lange intro een heerlijke opbouw geeft die misschien nog wel versterkt wordt door de sterke outro van Carnal en het hele nummer aardig wat melodische trekjes heeft.

Ancient Ascendant zet met Raise the Torch een sterk album neer, wat misschien ook wel mag als je drie jaar lang niets hebt gereleased. Het album is bruut en heeft genoeg afwisseling en is zeker het beluisteren waard.

Score: 8/10
Releasedatum: 21 april 2017