ALBUM REVIEW: Scandroid – Monochrome

Can’t read Dutch? Don’t worry, we’ve got an English version, too!

Na het succes van het self titled debuutalbum Scandroid heeft Klayton in de periode van één jaar nog een synthwave album geproduceerd. Het nieuwe schijfje, dat onder de naam Monochrome gaat, zal op 27 oktober worden uitgebracht onder zijn alias Scandroid. Rendezvous, The Force Theme en Afterglow zijn op dit moment al te beluisteren en geven de indruk dat het album een goede opvolger zal worden.

All-round goed album

Ik generaliseer niet graag, maar ieder nummer op dit album komt redelijk sterk over. Er zijn niet echt uitschieters, maar ook geen nummers die beneden de maat vallen. Het is wel duidelijk te merken dat bepaalde nummers een andere focus hebben. Zo zijn Rendezvous en Thriller (ja, dit is een Michael Jackson cover) lekker dansbaar. Mocht je het nog iets dansbaarder willen hebben, dan is er de PYLOT remix van Thriller. De opener deed me eerst denken dat het een lekker zwaar nummer zou worden, maar dat zat er helaas… nou ja, helaas… dat zat er in ieder geval niet in, hoewel ik er stiekem dus wel op zat te hopen. De remix klinkt in ieder geval goed en is dus nog dansbaarder dan het origineel.

Invloeden

Klayton haalt ook voor dit project dus zijn invloeden uit meerdere projecten, onder andere zijn eigen. Om te beginnen is opener 2518 een verwijzing naar de opener van debuutalbum Scandroid, titeltrack Monochrome had zo een feature van Circle of Dust kunnen hebben en instrumentals On the Face of the Deep en Searching for a Lost Horizon zouden zo op een Celldweller Soundtrack to the Voices in My Head kunnen staan. Daarnaast is er ook nog Oblivia, welke de jazz van Atom & E.E.V. terugbrengt. In The Veil vinden we een wat gevoeliger nummer, terwijl Afterglow weer meer gitaren heeft dan we van een Scandroid nummer zouden verwachten. Kortom, er is voor iedereen wel iets leuks te vinden op dit album.

Het album biedt je 13 nummers aan continue luisterplezier zonder dat het niveau bij ook maar een enkel nummer het onderspit lijkt te delven. Er is voldoende variatie en ook de covers zijn op een originele manier uitgewerkt. Wat mij betreft zou het 3de Scandroid album binnen een jaar mogen verschijnen, want hiervan krijg je trek in meer!

Score: 7,5/10
Releasedatum: 27 oktober 2017
Label: FiXT