EP REVIEW: Thornhill – Butterfly

Op 16 februari komt Thornhill met zijn nieuwe EP. Dit plaatje is de opvolger van de debuut EP 13 en zal de naam Butterfly gaan dragen. Het is natuurlijk niet gek als je nog nooit van de band hebt gehoord, maar daar heb ik een oplossing voor. Je kan namelijk hier onze discover feature over band vinden. Ik kende band tot op een paar weken terug ook niet en ben dus het oude materiaal van de band gaan luisteren. Na het luisteren van 13 heb ik hoge verwachtingen gekregen voor Butterfly.

Hoogte/dieptepunten

De band experimenteert er lekker op los gedurende de hele EP en laat zo zien dat hij volwassener is dan je eigenlijk van een opkomende band verwacht. Dit zorgt er dus voor dat er afwisseling zit in de tracks en dat is best lekker. De beste track op de EP is Reptile. Er is iets dat ik niet echt kan omschrijven, maar deze track is, sinds de eerste keer dat ik hem hoorde, blijven hangen. Het heeft te maken met cleans en hoe goed deze samen gaan met het instrumentele werk. Het gaat hand in hand en is beter dan op de rest van de EP.

Een buitenbeentje op deze EP is Plastic, een van de mindere tracks op Butterfly. De manier van zingen in deze track past er gewoonweg niet helemaal bij rest van het schijfje. Het grootste dieptepunt is echter de lengte. De EP bevat slechts 5 tracks en je wilt na het luisteren gewoon meer!

Openen voor grote bands

Toen ik de EP opgestuurd kreeg, kreeg ik ook meteen te horen dat de heren al hebben mogen openen voor bands als Architects en Northlane. Dit is iets waar ik van stond te kijken en wat ik niet geheel kon geloven, maar na het luisteren van het materiaal van de band snap ik het wel. De heren zijn, zoals ik eerder als benoemde, zeer volwassen voor een opkomende band. Het zal mij dan ook niet verbazen als Thornhill over een paar jaar een van de grotere namen in de scene is.

Kortom

Het is een lekkere EP en als het grootste commentaar is dat hij naar mijn mening te kort is, zegt dat genoeg over de kwaliteit. Butterfly geeft mij goede hoop voor een toekomstig debuutalbum. Het is zeker een band om in de gaten te houden.

Releasedatum: 16 februari 2018
Label: UNFD