LIVE REVIEW: All Time Low in Barclaycard Arena Birmingham

All Time Low 900x600Het is nog maar 13 februari, maar All Time Low is al bezig met zijn tweede deel van de Back to the Future Hearts Tour en is al een half weekje in verschillende arena’s in Groot-Brittannië te vinden. Deze avond zijn ze met pop-punk collega’s Good Charlotte en Against the Current te vinden in de Barclaycard Arena in Birmingham. Het is de eerste eigen arena tour van de mannen en de verwachtingen zijn hoog.

Against The Current

De zaal is nog niet eens halfvol zodra Against the Current begint met spelen. Dit komt niet doordat er weinig interesse is voor de band (die is er namelijk genoeg), maar buiten staat nog een gigantische rij met mensen die niet kunnen wachten naar binnen te gaan. Gelukkig doet Against the Current zijn best het publiek dat al wel binnen is te vermaken. Dat lukt aardig, maar ook is het duidelijk te zien dat het publiek zijn energie aan en stembanden aan het sparen is voor All Time Low. Zelfs tijdens de cover van Uptown Funk is de reactie van het publiek vooral voorzichtig. Toch is duidelijk dat Against the Current heel veel in zijn mars heeft voor de toekomst. Niet alleen is het een hele prestatie om in een arena te spelen voordat er een debuutalbum is uitgebracht, maar ook door de strakke performance die de band op het grote podium weet te leveren. Hopelijk spoort deze tour de band aan  zelf ooit headliner te willen zijn van een arena tour!

Good Charlotte

Na Against the Current is het tijd voor het tweede voorprogramma, en wat voor een opwarmer! Good Charlotte is voor het eerst in jaren weer terug in de UK en dat moet gevierd worden. Het grootste deel van het publiek heeft de heren nog niet eerder gezien, waardoor we volgens Joel en Benji Madden op een geweldige first date waren. Dit is ook de rode draad die door de interactie met het publiek loopt en hij is erg goed gekozen. Het is namelijk heel erg te merken dat de meesten niet zo bekend zijn met het werk van Good Charlotte: er wordt vooral hard gesprongen en gedanst als Joel erom vraagt. Voeg hieraan toe dat er ook alleen bij de aller-, allergrootste hits (uit de tien nummers die gespeeld worden, dus het is al een greatest hits compilatie) veel wordt meegezongen. Je kunt stellen dat het welkom warmer had kunnen zijn. Gelukkig deert dit de mannen niet: er worden veel grapjes gemaakt tussendoor, de heren van All Time Low worden hun zoons genoemd, de nummers worden leuk geïntroduceerd en de muziek zelf klinkt absoluut geweldig, dus zelfs daar is niets op aan te merken. Oude fans zullen de tijd van hun leven hebben gehad en er moeten wel nieuwe fans bijgekomen zijn na deze show, want het zat allemaal precies goed in elkaar. Zo hoor je terug te komen van hiatus!

All Time Low

Bij een grote arena tour hoort een groot en bijzonder arena podium. Zodra Good Charlotte het podium heeft verlaten, gaat de crew hard aan de slag om het podium volledig om te bouwen. Lang hadden ze gelukkig niet nodig, want minder dan een half uur later ging het zaallicht weer uit. Terwijl een epische intro voor Kids in the Dark speelt, rijst All Time Low vanuit het niets het podium op. Het was duidelijk dat de mannen er zin in hadden, want de podiumlift stond nog niet eens stil of de hele band stuitert en springt al over het hele podium heen. Na een snelle “Hello Birmingham!” worden de eerste akkoorden ingezet en begint de show waar het publiek al de hele avond naar uitkijkt. Als Good Charlotte zichzelf ziet als de ouders van All Time Low, mogen ze trots zijn op hoe hun zoons opgegroeid zijn, want de band is duidelijk volwassen geworden (in het neerzetten van een spectaculaire show bedoelen we. Seksgrappen en het verzamelen van beha’s blijft onderdeel van het repertoire). Waar het tot een aantal jaar geleden nog bleef bij een lichtshow en een energieke band, zijn daar nu ook videoprojectie, vuurwerk en pyro’s aan toegevoegd.

Helaas hoort bij dit volwassen worden vaak ook dat het intieme contact dat een band met het publiek kan hebben minder wordt. Gelukkig is dit bij All Time Low niet het geval. Vraag me niet hoe de band het voor elkaar krijgt, maar de band weet de show in de Barclaycard Arena voor 10.000 man net zo intiem te maken als een show in de Melkweg zou zijn. Tijdens het optreden probeert Alex Gaskarth bijvoorbeeld de perfecte “your mom” grap te maken naar Jack. Hij heeft een paar pogingen nodig, maar uiteindelijk heeft hij toch een goede gevonden en kan het hele publiek erom lachen. Vader Joel komt ook nog even op het podium langs en zingt het nummer Bail Me Out mee, dat van het laatste album, Future Hearts, af komt. Niet alleen nieuw werk komt langs, er is ook nog tijd voor ouder werk als Coffee Shop Soundtrack en Poppin’ Champagne. Toch moet de avond een keer afgelopen zijn, hoe graag de fans ook anders zouden willen. Dit wordt traditiegetrouw gedaan met Dear Maria, Count Me In. Eenmaal buiten is het voor veel mensen nog even bijkomen voordat de weg naar huis of hotel weer moet worden ingezet. All Time Low heeft zo vroeg in het jaar er toch al een hoogtepunt van gemaakt en als we aan het eind van het jaar terugkijken, zullen we zeggen “I want to go Back to the Future Hearts (Tour)!