LIVE REVIEW: Ice Nine Kills in Willemeen

ice nine kills900x600Vandaag is de intocht van Sinterklaas in Arnhem en daar doe ik namens Louder Than Words verslag van. Daarnaast staat Ice Nine Kills in de Willemeen. Je snapt natuurlijk dat het eerste gedeelte een hele slechte grap was. Het is 12 november en ik ga kijken hoe de band het live doet.

Het is aan Shields om de show te openen. De band opent zijn set snoeihard en dat blijft de hele set zo. De band vraagt niet veel van het publiek, maar als hij dat doet geeft het publiek waar de band naar vraagt.

Na een korte break is het tijd voor Affiance. Na de eerste track stelt de band zich voor en biedt hij zijn excuses aan voor Donald Trump. De band is namelijk van Amerikaanse afkomst, dus het lijkt ergens wel toepasselijk. Een aantal fans roept “fuck Donald Trump”. Wat opvalt is dat de bassist afwezig lijkt te zijn, maar dat laat niet weg dat het een zieke set is.

Dan is het eindelijk tijd voor Ice Nine  Kills. Het publiek is lekker opgewarmd door beide support acts. De heren openen met Communion of the Cursed. Het publiek gaat los en staat gedurende de set niet stil. De band geniet en het publiek doet hetzelfde. De sfeer is heerlijk, het geluid en licht zijn goed: ik verwacht ook niet minder van de Willemeen. De band vermaakt het publiek met nieuwe en oude nummers. Eén van die oude tracks is The Greatest Story Ever Told. Het publiek geniet uitbundig. Het springt, danst, mosht en crowdsurft. Helaas komt er aan iedere set een einde en zo ook aan deze set. De band geeft echter een toegift in de vorm van Coffin. Het publiek zingt nog een laatste keer uit volle borst mee.

Dit was de eerste keer dat de heren in Nederland stonden. Ik kan niets anders zeggen dan dat het een geslaagde eerste show in ons landje was. Mocht je ooit de kans hebben om de band live te zien, grijp die kans dan. Het is zeker je tijd en geld waard.