ALBUM REVIEW: Smash into Pieces – Rise and Shine

ENGLISH VERSION

27 januari brengen de rockers van het Zweedse Smash into Pieces hun derde album genaamd Rise & Shine uit. Twee weken voor de release werd de track Yolo uitgebracht en in 2016 had de band drie andere nummers uitgebracht die op het album zouden komen, genaamd Let Me Be Your Superhero, Merry Go Round en Higher. Hierdoor was dus al een redelijke verwachting gezet van wat we op het album, waarvan van tevoren al bekend was dat het tien nummers zou hebben, zouden kunnen vinden. De vraag is of de band de goede lijn van deze diverse nummers voort kan zetten.

Het eerste nummer op het album heet Turn It Down en laat meteen al horen dat de sound van de band verder ontwikkeld is dan op het voorgaande album, mede door de elektronische invloeden die op het vorige album al deels te horen waren. Hiernaast lijkt het snaarwerk beter op elkaar afgestemd, omdat het meer als een geheel klinkt. Verder lijkt het erop dat zanger Chris Adam Hedman Sörbye er steeds comfortabeler mee wordt meer van zijn vocale bereik te gebruiken, aangezien deze in het refrein nog perfecte hoge noten gebruikt om in de bridge het uit te balanceren met wat screams. Hierna volgt het drietal in 2016 gereleasete tracks: nummers twee, drie en vier zijn respectievelijk Let Me Be Your Superhero, Merry Go Round en Higher. Op het eerstgenoemde nummer zijn opnieuw de elektrische invloeden die ook op Turn it Down te horen waren weer goed terug te horen. Merry Go Round is een iets rustiger nummer dan zijn twee voorgangers, een welkome afwisseling. Wel weet het nummer de positieve spirit die het album tot nu toe heeft hoog te houden. In Higher moet ook Chris Adam’s stem geloven aan de elektronische bewerkingen om voor een heerlijk nummer te zorgen, welke misschien niet zo rustig is als Merry Go Round, maar nog zeker niet al te snel/zwaar.

Het vijfde nummer op het schijfje is dan wel weer nieuw en draagt de naam Animal. Het nummer heeft een wat andere, negatievere feel dan de eerdere nummers, maar wordt er zeker niet minder op. Sterker nog, het is tot nu toe een van de betere nummers op het album door de variëteit die er binnen het nummer te vinden is. Hierop volgt het nummer Stay en deze deelt het onderwerp van Animal een beetje, aangezien beide tracks lijken te verwijzen naar het einde van een relatie. Ik ben echter iets minder onder de indruk van de track. Na deze ietwat negatieve songs ben ik wel weer toe aan het eerdere positieve gevoel, dat gelukkig weer terugkomt met het nummer Yolo. Hoewel ik van mening ben dat de track qua lyrics niet zo goed in elkaar zit als de rest van het album, kan ik niks anders dan van het nummer houden en zit ik al snel met het refrein mee te zingen.

Save It For The Living lijkt tijdens het openen wat van een ballad weg te hebben. Helaas bleek het niet zo te zijn, maar het is misschien wel het beste nummer op het album tot nu toe. De drums van The Apocalypse DJ achter de zang van Chris Adam, begeleid door de snaarinstrumenten, zorgen voor een prachtig geheel. Het een na laatste nummer op de plaat heet In Love with Love. Het nummer opent met wat akoestisch gitaarwerk, welke na een minuut ook begeleid wordt door elektrische gitaren. Gelukkig is dit nummer wel de prachtige ballad waar ik bij Save It For The Living stiekem toch wel op zat te hopen. Met Rise and Shine sluiten de heren het prachtige schijfje af met een heerlijk aggresief nummer, wat zelfs een beetje dubstep erbij lijkt te betrekken en dit beinvloed het nummer zeer positief. “Save the best for last” is ook wel van toepassing op dit schijfje, want holy shit, wat een prachtwerk is dit nummer.

Het album toont echt voortgang ten opzichte van zijn twee voorgangers, zowel qua sound als qua diversiteit. De Zweedse mannen weten echt een prachtschijfje neer te zetten en laten mij snakkend naar meer achter. Dat wordt dan maar hopen dat ze na de huidige USA tour met o.a. Amaranthe snel weer terug komen naar Nederland!

Eindbeoordeling: 8,5/10
Releasedatum: 27 januari 2017
Label: Gain Music