ALBUM REVIEW: Dead Cross – Dead Cross

Dead Cross is een nieuwe supergroep bestaande uit Mike Patton, Dave Lombardo, Justin Pearson en Michael Crain. Als je alleen al naar de eerste twee namen kijkt, weet je al dat er ervaring uit genoeg bands is om met dit project echt een stevig album neer te zetten, wat voor mij een van de redenen was om toch eens even een kijkje naar dit album te nemen. Het debuutalbum draagt ook de naam Dead Cross en komt op 4 augustus uit.

Licht voorspelbaar

Als je gaat kijken naar de achtergrond van de eerder genoemde leden, kan je je al gauw inbeelden dat je een vibe gaat krijgen die een beetje richting de een crossover tussen trash metal, punk en industrial metal ligt. Heb je dit gegokt? Gefeliciteerd, je wint een internet koekje! Dit is namelijk precies waar de sound op neer komt. De nummers lijken allemaal niet al te lang, de lyrics zouden voor zover ik kan horen door iedere tiener die edgy over wil komen geschreven kunnen zijn. Oh, en die tiener heeft blijkbaar ook het idee voor het album artwork gegeven. Maar goed, dit is duidelijk niet waar deze muziek zijn kracht vandaan haalt: de kracht zit letterlijk in de muziek zelf.

De afwisseling

Hoewel het concept achter de meeste nummers op dezelfde kernwaarden lijkt te bouwen, zijn er nummers die er toch net even een ander laagje overheen leggen. Zo spreken de wat meer groovy tracks als Shillelagh en Divine Filth mij persoonlijk heel erg aan, omdat ik daar gewoon van houd. Gag Reflex en Church of the Motherfuckers starten allebei langzaam, om vervolgens wat meer kracht neer te leggen. Bela Lugiso’s Dead brengt weer een duister nummer wat je eerder richting de industrial/gothic zou willen plaatsen, terwijl Obedience School de oldschool punk vibe goed overbrengt.

Het album ramt op zich lekker door, maar weet mij niet echt bijzonder warm te krijgen. Als ik de trash metal vibe wil, luister ik liever naar Anthrax en soortgelijke bands en voor oldschool punk hoef je meestal bij mij niet aan te komen. Dit haalt echter niet weg dat het album nog steeds best goed in elkaar steekt. Ook de korte duur van het album valt me een klein beetje tegen.

Beoordeling: 7/10
Releasedatum: 4 augustus 2017
Label: Ipecac Recordings