LIVE REVIEW: Russkaja in Luxor Live

Begin augustus kwam iedereens favoriete Oostenrijkse Russische Turbo Polka band, Russkaja, met een nieuw album onder de naam Kosmopoliturbo. Met zo’n naam kan dit natuurlijk niet zonder release tour en na de start op de 28 september in Melkweg, stond de band op vrijdag 29 september in Luxor Live, Arnhem. De band bracht in april nog lokale bands als ondersteuning mee, maar ditmaal doet hij het alleen.

Eerste voetjes van de vloer

De deuren openen om half 8 en een briefje vertelt ons dat de show begint om kwart over 8. De zaal is tot zo’n 10 minuten voor de beloofde aanvangstijd akelig leeg, maar stroomt uiteindelijk redelijk vol. Beloofde aanvangstijd is helaas een groot woord, want de band komt om half 9 pas het podium op zetten. De band begint na zijn intro meteen aan het nieuwe Hello Japan en het publiek danst en springt mee alsof het al opgewarmd is (okay, veel mensen waren al voor de show op een dansje te betrappen). Mocht je na Hey Road nog geen zin hebben gekregen om te dansen, dan kwam dat wel met Alive. Mocht je niet doorhebben hoe dat moest, dan gaf violiniste Mia tijdens de elektronische stukken wel t goede voorbeeld. De band, die als geheel zwoel danste tijdens het laatste, langere elektronische stuk, was natuurlijk het prachtigste beeld van de hele avond.

Oud en nieuw

Na een drietal nieuwe nummers is het tijd voor Change, want ook de oudere nummers verdienen wat aandacht. Geen verandering op de setlijst is Traktor, want zoals altijd moet men voor de collectiviteit samen rondjes rennen. De tweede helft van de normale set bevat nog twee nieuwe nummers naast Hometown Polka, Energia en de Avicii cover Wake Me Up. Slechts vijf kwartier na de start van de set verlaat de band het podium, maar deze keert gelukkig terug om ons nog wat meer Peace, Love & Russian Roll te brengen. Na Barada mogen we nog een keer onze collectiviteit tonen door met zijn allen onze longen er uit te schreeuwen tijdens Gop-Stop, maar dan is de avond toch helaas wel voorbij na zo’n anderhalfuur.

De band zette een prima set neer en maakte er een fantastisch feest van. Toch vind ik het ergens wel jammer dat de band korter speelde dan tijdens zijn laatste bezoek aan het land en geen support had. Desalniettemin altijd een live aanrader, van welk genre je dan ook houdt.