BOEK REVIEW: The PROX Transmissions – The Starset Society

Niet alle boeken die ik lees gaan over bands en hun geschiedenis. Soms lees ik zowaar nog een leuk verhaal! Afgelopen augustus, bij de show van Breaking Benjamin en Starset, zag ik mijn kans schoon om het boek van Starset te kopen, waarin het achtergrondverhaal van The Starset Society wordt uitgelegd. Nu ik er eindelijk aan ben toegekomen, is het tijd voor een review.

Het plot

The PROX Transmissions gaat over de avonturen van Dr. Stephen Browning, die op een dag wakker wordt en de afgelopen paar maanden compleet is vergeten. Hij vindt wel hints dat hij op een bepaalde tijd op een bepaalde frequentie naar de ruimte moet luisteren, om een signaal op te vangen. Dit signaal zijn de PROX Transmissions en nadat hij deze heeft binnengehaald, is hij zijn leven niet meer zeker. Zonder te veel te verklappen, zal ik nog zeggen dat The Starset Society ook een flinke rol hierin speelt, zodat je meer leert over de achtergrond hiervan.

De toon

Het boek gaat verre van direct over het ontstaan van Starset, maar het legt wel veel uit over The Message, waar de band zelf erg mysterieus over doet. Ik zal die hier ook niet verklappen – het is veel leuker om het zelf in elkaar te puzzelen en je kunt erover lezen in ons interview met frontman Dustin Bates – maar het is interessant om te lezen hoe de band onze samenleving ziet en zich de toekomst voorstelt. Het boek is erg idealistisch, al zul je wel aan die boodschap gewend zijn als je langer naar alternatieve muziek luistert.

De stijl

Over het algemeen is het boek best om door te komen: er gebeurt regelmatig iets, de meeste personages worden goed uitgediept, er zijn zelfs een paar plot twists. Het tempo ligt dus totaal niet laag, maar de schrijfstijl is nog weleens wat droog. Hopelijk wordt dit wat beter met het graphic novel, want een paar plaatjes erbij (of wat meer dan een paar, natuurlijk) kan hier nog wel het verschil in maken. Het hele verhaal is op meerdere manieren te interpreteren, waardoor je, als je de schrijfstijl niet erg vindt natuurlijk, het boek een paar keer kan herlezen zonder dat saai wordt.

The PROX Transmissions is een goede aanvulling op het hele concept van Starset en is ook duidelijk hetgeen dat alles met elkaar verbindt. Ook al is het een beetje droog, voor mij maakt het spannende verhaal dat helemaal goed, al kun je waarschijnlijk beter het graphic novel lezen als je niet echt een lezer bent van jezelf. Hopelijk krijg ik de graphic novel snel te pakken, want ik ben benieuwd!

The PROX Transmissions is hier te koop.