LIVE REVIEW: The Rumjacks in Willemeen

Het is een koude herfstavond op 23 november. Je kunt je natuurlijk warmen aan het haardvuur (als je een open haard hebt) of onder een deken gaan zitten, maar je kunt ook richting Arnhem gaan voor een stampende avond met Barleycorn Bastards en The Rumjacks in Willemeen.

Late Start

De avond begint later dan normaal: om 9 uur beginnen de Barleycorn Bastards. Het is bijna een thuiswedstrijd voor de Nijmeegse mannen en dat kun je goed merken, aangezien er genoeg gepraat wordt tussen het publiek en de band. Intussen staan de eerste mensen al flink te dansen en is de band zelf ook flink aan het stampen. Er wordt verteld dat er een vervangende bassist is voor deze show, maar dat is totaal niet te merken en het klinkt erg lekker. Er is genoeg te lachen en mocht je nog niet zo los zijn om mee te beginnen, dan komt dat wel goed na de fles rum die aan het publiek wordt gegeven. De fles moet op voor het einde van het nummer en dat lukt met gemak. Een meer dan geslaagd voorprogramma met veel potentie!

Enthousiast Publiek

Na de gebruikelijke wachttijd tussen sets in, is het tijd voor The Rumjacks om even richting het publiek te schreeuwen. Nou ja, even… Het uur dat de heren spelen lijkt tegelijkertijd een eeuw en een seconde te duren. Er komen zoveel indrukken tegelijk op je af dat het bijna onmogelijk wordt om het allemaal in je op te nemen, maar dat zorgt er ook voor dat het in een roes voorbij gaat (en dat ligt niet alleen aan de drank, die rijkelijk vloeit deze avond). Ik heb nog nooit iemand in een rolstoel mee zien moshen of iemand mee zien fluiten met de muziek, maar de avond zou niet compleet zijn geweest zonder deze dingen. Het laat ook goed zien hoe een show van The Rumjacks in elkaar steekt: de vibe vanuit het publiek is geweldig, de mannen spelen heerlijk strak en zijn lekker op dreef en iedereen jut elkaar op om harder te gaan. De ervaring is duidelijk te merken en zorgt voor een heerlijke set.

Al in al ben ik blij dat ik mijn warme huisje in heb geruild voor de warme concertzaal. Sterker nog, als deze show niet een steentje heeft bijgedragen aan global warming, dan weet ik het ook niet meer. Barleycorn Bastards en The Rumjacks zijn een geweldige combinatie, maar als je slechts een van de twee kan zien, kan ik het ten zeerste aanraden.