ALBUM REVIEW: Forbidden Seasons – Promise

De laatste weken zijn er veel nieuwe albums uitgebracht door bekendere bands. Dat maakt het dus stukken leuker als een nieuwe, opkomende band zijn debuutalbum uitbrengt. In dit geval heb ik het over Forbidden Seasons. Dit is een opkomende Italiaanse post-hardcore/metalcore band, die op 16 maart zijn debuutalbum, Promise, uitbracht. Ik ben benieuwd of de band een goede eerste indruk weet achter te laten. Ach, daar gaan we nu dus achter komen!

Vergelijking met andere bands

Het eerste dat mij opvalt is dat de band veel weg heeft van zowel Motionless in White als Upon This Dawning. Dit is goed terug te horen in AtlantisI’ve Seen the End in Your Eyes en The Rejected. Vooral in de laatst genoemde track is dit goed terug te horen. De band heeft op bepaalde tracks ook iets weg van een andere bekende bands in het genre, dus als je van dit soort muziek houdt, zit je wel snor.

Volwassen

Het is eigenlijk best apart hoe volwassen dit album klinkt. Waar veel opkomende bands vaak tegenvallen met hun debuutalbum is dat hier niet het geval.  De band blijkt te weten wat hij doet en dat is goed terug te horen op het merendeel van het album. Ondanks dat het album zo volwassen klinkt, is het zeker niet perfect.

Plus/minpunten

Zo hier en daar zijn er toch wel een paar minpuntjes. Een goed voorbeeld daarvan is de gesproken intro van de titel track Promise. Het voegt iets toe aan het album, maar persoonlijk zou ik het weggelaten hebben. Daarnaast erger ik me hier en daar aan de clean vocals. Natuurlijk is er ook genoeg positiefs te melden over het album, naast dat het zo volwassen is. Het instrumentale werk is heerlijk, het is hard en het sprak mij meteen aan. Daarnaast is er een heerlijke hoeveelheid aan breakdowns, daar score je bij mij punten mee.

Conclussie

Het is een heerlijk hard album dat zeer volwassen overkomt. Dit laat echter een vraag bij mij achter… Gaat de band dit live kunnen doen? Ah well, dat zijn zorgen voor later! Promise is zeker een aanrader.

Releasedatum: 16 maart 2018
Label: This Is Core Records