LIVE REVIEW: Avenged Sevenfold in Ziggo Dome

Op zaterdag 18 februari waren de heren van Avenged Sevenfold in de Ziggo Dome te vinden, samen met Disturbed en Chevelle. Het was te merken dat de fans graag vooraan wilden staan tijdens dit concert, aangezien de rij vanaf de Ziggo Dome nog zo’n 150 meter door liep, om vervolgens een U-bocht te maken… Zoals je wel kunt raden duurde het dus even om binnen te komen als je achterin stond.

Het hardrock trio Chevelle mocht de avond openen. Van het gigantische podium en de apparatuur die beschikbaar was werd niet al te veel gebruik gemaakt, op de spots na. Een epilepsie-waarschuwing was op zijn plaats geweest, want deze spots hebben volgens mij mach 1 bereikt tijdens de show, iets wat naar mijn mening niet echt positief is. Om het nog maar even over de muziek van de heren te hebben: het was redelijk generieke/cliché hardrock. Het klonk zeker niet verkeerd (hoewel de geluidsafstellingen wel een stuk beter hadden gekund), vooral de baslijn klonk erg lekker (door).

De heren van Disturbed waren sinds hun hiatus al in Nederland geweest, maar nog niet in zo’n grote zaal als de Ziggo Dome en dit moment werd natuurlijk Immortalized. Het publiek, wat bij Chevelle grotendeels nog stilstond, kwam in beweging en zong massaal het refrein mee. Mocht je nou achter in de rij hebben gestaan, dan kon je gelukkig nog steeds mee kijken; Disturbed maakte gebruik van de buitenste twee schermen om hierop camerabeelden te laten zien. Het gebruik van de pyrotechnics daarbij maakte er een complete show van. Ieder album kwam aan bod, maar natuurlijk had het nieuwe album net iets meer plek tijdens de show. De gehele show zat geweldig in elkaar, van de publieksdeelname tot hoe perfect de heren hun nummers neer wisten te zetten.

Helaas was de set van Disturbed na een uurtje voorbij, maar er was een mooiere set om naar vooruit te kijken: Avenged Sevenfold had al laten weten Cirque du Soleil te hebben betrokken bij het ontwerpen van The Stage. Laat dit dan ook net het nummer zijn waarmee de band opende: op de schermen boven de band was de clip te zien terwijl de schermen aan de zijkant opnieuw camerabeelden lieten zien. Drummer Brooks Wackerman was voor het eerst met de band op Nederlandse grond en wist me er bijna van te overtuigen dat drums kinderspel zijn. Ook Avenged Sevenfold liet al zijn albums aan bod komen, natuurlijk ook weer met nadruk op het nieuwste schijfje.

Van het rustige Acid Rain tot mosh-pit generator God Damn, de 15 nummers tellende setlist van Avenged Sevenfold zorgde ervoor dat van ieder moment te genieten was. Aan iedere show zit een einde, met aan dat einde natuurlijk weer een toegift. De heren openden deze met de enige City of Evil track van de show, Bat Country. Hierna was het tijd voor iets speciaals: iemand uit het publiek, Nick, mocht op het podium een huwelijksaanzoek doen! Hierna speelde de band A Little Piece of Heaven voor het koppel, om vervolgens de avond af te sluiten met Unholy Confessions.

Hoewel Chevelle, mede door techniek, de avond niet echt sterk opende, wisten Disturbed en Avenged Sevenfold dit zeker goed te maken. Mocht je ooit getwijfeld hebben of je deze twee bands een keer live moet zien, het antwoord is “JA!”.