ALBUM REVIEW: Signs of the Swarm – The Disfigurement of Existence

Signs of the Swarm wist mijn aandacht zo’n anderhalve maand geleden te trekken met zijn single Cesspool of Ignorance. Niet lang na deze single volgde de aankondiging dat het tweede album op 3 november zou verschijnen onder de naam The Disfigurement of Existence. Deze aankondiging ging gepaard met de belofte dat het eerste album nogal standaard deathcore was om de band op de kaart te zetten, maar we dit album een geheel eigen brouwsel krijgen. Met zo’n belofte kon ik dit album niet laten liggen!

Stevig werk

The Disfigurement of Existence combineert het beste van de traditionele deathcore met slam. Het zal ook niet lang gaan duren voor mensen CJ McCreery gaan aanbidden alsof het naamgenoot CJ McMahon is, want op vocaal gebied overtreft McCreery hem op een aantal vlakken. Het album bevat veel gutturals, wat duidelijk McCreery’s sterkste punt is, maar ook stevige pig squeals en tenenkrommende screams missen niet. Het enige minpunt is dat het soms niet goed te verstaan is, maar dat is te vergeven als je hoort hoe goed het klinkt. Ook instrumentaal levert de band perfect werk en de wisselingen van drummer en gitarist lijkt de band alleen maar goed te doen.

Loeizware afwisseling

Als we op het niveau van nummers gaan kijken is ieder nummer stuk voor stuk gewoon loeizwaar, maar dan telkens weer net in een ander jasje gestoken. Zo is Cesspool of Ignorance een heerlijke intro track met zijn onheilspellende intro en het nummer vormt een goed beeld van wat er gaat komen. Lifeless Visitors is, als je het mij vraagt, een van de beste tracks als we gaan kijken naar de vocals, terwijl opvolger Final Phase instrumentaal heerlijk lomp is en de toevoeging van Dickie Allen (Infant Annihilator, Abiotic en meer) maakt de track alleen maar nog beter. Om je oren een soort van rust te geven is er de instrumentele track Guided into Serenity, die misschien niet zo zwaar is als de rest van het album, maar nog steeds duidelijk laat horen met wat voor band we hier te maken hebben. De track loopt perfect over in het ook “rustige” Nightcrawler.

Signs of the Swarm levert met The Disfigurement of Existence het album dat de band met de aankondiging al beloofde. De band zet een geniaal, knalhard album neer en zal zonder twijfel het label “de zoveelste deathcore band” verliezen. Als je ook maar enige interesse hebt in deathcore of slam raad ik je echt aan om dit album op zijn minst een kans te geven!

Score: 8.5/10
Releasedatum: 3 november 2017
Label: Unique Leader Records