LIVE REVIEW: Dio Returns in 013

Het is op het moment al meer dan zes jaar geleden dat heavy metal icoon Ronnie James Dio overleed, maar zijn invloed zien we nog bij ieder concert: Ronnie is degene die de welbekende horns populair maakte bij het grote publiek. Op 20 december kregen we de kans om nog een laatste keer de horns in de lucht te gooien voor zijn bedenker. De Dio Disciples groep bestaat uit het Ronnie James Dio hologram (met live vocals van eerdere shows), vocalist Tim “Ripper” Owens, vocalist Oni Logan, bassist Bjorn Englen en oud Dio leden Craig Goldy (gitaar), Simon Wright (drums) en Scott Warren (keyboards).

Een support act hebben de Dio Disciples niet nodig; om half 9 knallen de heren er gewoon meteen in met King of Rock and Roll. Het Ronnie James Dio hologram staat op het podium te swingen en is bijna niet van echt te onderscheiden. De op live opnames gebaseerde bewegingen van het hologram gaan geheel synchroon met de live muziek, waarvoor respect. Het hologram wordt telkens na een paar nummertjes afgewisseld met Tim “Ripper” Owens en/of Oni Logan, die overigens beiden de perfecte keuze zijn om de zang van Ronnie zelf over te nemen. Beide heren zijn ook lekker actief op het podium, iets wat helaas niet echt wordt gereflecteerd door het veelal stilstaande publiek.

Gedurende de gehele show worden nummers van zowel Ronnie’s tijd met Black Sabbath, Rainbow als origineel Dio materiaal gespeeld. Qua geluidskwaliteit zit het ook helemaal prima en we worden tijdens de set ook getrakteerd op een gitaarsolo, een keyboardsolo en een drumsolo. Na iets minder als anderhalfuur verlaat de band het podium, maar gelukkig vind de band 14 geen mooi rond getal; Holy Diver wordt gespeeld om een totaal van 15 gespeelde nummers op deze avond aan te tikken.

Hoewel het idee van een hologram raar blijft, was het een prachtige manier om nog een laatste keer een show van Dio bij te kunnen wonen. Ik ben in ieder geval flink tevreden na vanavond, aangezien Dio helaas al overleden is voordat ik überhaupt een beetje de scene in kwam rollen.