ALBUM REVIEW: Cane Hill – Too Far Gone

Het is al bijna twee jaar geleden sinds de release van Cane Hill zijn debuutalbum Smile. Het is dus hoog tijd voor een nieuwe plaat en die komt er dus ook aan. De heren zullen op 19 januari Too Far Gone uitbrengen. Mijn verwachtingen voor dit album zijn vrij mager, aangezien een uitmuntend debuutalbum als Smile zelden wordt opgevolgd door net zulk goed werk.

Even wennen

Ik heb het album een paar moeten luisteren voor ik er echt goed in zat. Dit komt voornamelijk omdat de band heel erg is gaan experimenteren met zijn sound en dat is toch even wennen. Waar de heren voorheen heel erg van de horror en shock elementen waren, is dat op dit album stukken minder. Dit is goed te horen in tracks als Singin In The Swamp en The End. De zwaardere kant van de band is nog wel aanwezig en dat is in iedere track goed terug te horen.

Hoogte en dieptepunten

Het grootste minpunt aan dit album is het feit dat vrijwel alle goede tracks aan het begin van het album staan. Ik heb het dan over Too Far Gone, Lord of Flies en Erased. De laatst genoemde is een track die alles mooi combineert. Het begint lekker rustig, maar dat verandert naar mate het nummer vordert. De band blijft gedurende dit nummer wisselen tussen hard en zacht. Een mooi hoogtepunt dus, maar helaas houdt Cane Hill deze flow niet goed vast. De dalende lijn die gedurende de tracklist ontstaat sluit zich ook af met hekkensluiter The End. Het is track die een beetje tegenvalt en het album niet lekker afsluit in mijn ogen. Ik had het album met een knal afgesloten. Precies zoals Cane Hill Too Far Gone ook opende.

Al met al is het een lekker album dat mij de komende tijd veel luisterplezier gaat bezorgen. Zoals verwacht leeft het niet op tot het niveau van het debuutalbum, maar dat neemt niet weg dat dit een lekker album is om naar te luisteren!

Eindbeoordeling: 6.5/10
Releasedatum: 19 januari 2018
Label: Rise Records