ALBUM REVIEW: Watain – TRIDENT WOLF ECLIPSE

Watain is in de blackmetal-scene zeker een bekende naam. Met zijn explosieve stijl en onvergeeflijke, brutale sound, heeft de band een eigen empire opgebouwd en trekt nog volle zalen. Op 5 januari kwam er een nieuw album uit, onder de naam TRIDENT WOLF ECLIPSE. Vandaag loop je dit nieuwe album samen met ons door.

Subtiliteit is ongewenst

De opener van het album, Nuclear Alchemy, valt meteen met de deur in huis. Men maakt geen tijd voor een intrigerende opbouw, maar begint gewoon meteen met blastbeats. De manier waarop ouderwetse lange uithalen worden begeleid door dynamische riffs geeft dit intronummer een verrassende blackened thrash indruk.

Wees gerust, het is niet alleen maar primitieve ram-bam op dit album. Alhoewel de meeste nummers die zich aan het begin van het album opvolgen een gelijke, ouderwetse stijl hebben en niet heel memorabel zijn, is het een heerlijk stukje black metal van de tweede generatie, à la Dark Funeral en Darkthrone. Sacred DamnationTeufelreisch en Furor Diabolicus brengen je alle bombastische elementen die blackmetal zijn fans te bieden heeft. Het opmerkelijke werk komt echter pas op de latere tracks, waar meer tempowisselingen worden gemaakt en er iets meer tijd wordt genomen om de nodige nuance aan te brengen in dit album. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat de stijl van Watain recht door zee is en ik niet veel lieflijke melodie moet verwachten, maar het is soms wel nodig om de lange nummers van dit album memorabel te maken.

Een aangename afwisseling

Zo komen we aan bij Ultra (Pandemoniac), waar we ineens een heel ander ritme tegenkomen. Ik denk dat deze track daarom ook, samen met A Throne Below, tot mijn favorieten van deze plaat behoort. Hier worden de verschillende ambiances samengebracht in één track, in plaats van elk opvolgende nummer ietwat minder explosief te maken. Mocht je alleen willen luisteren naar de ouderwetse stijl, dan zul je na deze melodieuze break Fire of Power des te meer op prijs stellen.

Normaal zou het album hier eindigen, maar een snelle kijk op het internet en streaming services laat een negende track zien. Dit is de aparte afsluiter Antikrists Mirakel. Met een duur van 7:10 en een sferische, elektronische overlay, klinkt dit als een bijna opera-achtige compositie die ik het beste kan omschrijven als een blackmetal-variant van iets wat ons eigen The Monolith Deathcult had kunnen schrijven. Dat maakt het zeker een interessant nummer, waarvan ik ook benieuwd ben naar een mogelijke live-versie.

Voor ieder wat wils

Al met al is TRIDENT WOLF ECLIPSE een album van goede kwaliteit. Het is misschien niet exact waar je naar op zoek bent, maar wel wat je had kunnen verwachten van de band. Mocht je in eerste instantie niet onder de indruk zijn, raad ik het je aan er toch even doorheen te bijten, want dit album groeit vanzelf aan je vast. Want of het nu volgens je eigen smaak genuanceerd is of niet, het is wel een staaltje werk van goede kwaliteit. Ben je juist van bossen compleet omhakken en platbranden in plaats van ze met deprimerende corpsepaint te bewonderen, dan is dit album zeker een kroonstuk in je collectie.

Releasedatum: 5 januari 2018
Label: Century Media Records

TRIDENT WOLF ECLIPSE van Watain is nu te koop bij Bol.com.