EP REVIEW: PROSPECT – Ad Hominem

Is jouw goede voornemen voor 2018 om meer lokale en/of kleine bands te supporten? Dan kan de aanschaf van PROSPECT’s Ad Hominem, welke 8 januari uit komt, een goede stap in de juiste richting zijn! De Limburgse deathcore band brengt met dit schijfje na 2 singles zijn debuut-EP uit. De vraag blijft natuurlijk, is deze EP mijn geld waard? Daar gaan we eens even naar kijken.

De Sound

Het geluid van de band is te beschrijven als atmosferische deathcore, met hier en daar een subtiele hint naar de hardcore. Het instrumentale werk gaat heen en weer tussen een atmosferische sound en keihard beukwerk, wat ondersteund word door de vocale stijlen die gebruikt worden. Hierbij wil ik graag vermelden dat de band zichzelf een metalcore band vindt, maar het enige nummer met meer dan een paar cleans op het schijfje is Melancholy. Voor deze cleans heb ik echter niks dan lof, ze zijn bijna betoverend. Ik roep dit niet gauw, maar deze jongens zouden best meer hiervan mogen toevoegen. Het is niet per se iets nieuws, maar iets in de ietwat hese zang houdt mijn aandacht goed vast.

Geen saai moment

De rest van het schijfje houdt overigens mijn aandacht ook prima vast. Er is in de grofweg 22 minuten die de EP duurt (als ik hier goed gok) geen saai moment te vinden. De band laat rustig aan zijn muziek van meerdere kanten zien, iets wat zeker op debuut-EPs/albums vaak nog redelijk ver te zoeken is, dus ook hiervoor niets dan respect voor de band. Ook leuk om te vermelden is dat alle zes de nummers op het album nieuw materiaal zijn: de twee andere singles staan er niet op, dus voor mensen die al fan zijn is er geen herhaling.

PROSPECT zet hier met Ad Hominem een prima debuut-EP neer en daarmee ook een goede stap in de richting van een doorbraak. Daar heeft de band echter jouw hulp voor nodig, dus schaf het album aan als het maandag uitkomt of deel het nieuws met je vrienden!

Score: 9/10
Releasedatum: 8 januari 2018