ALBUM REVIEW: Milestones – Red Lights

Het lijkt een goed jaar te zijn voor poppunk. Het ziet er in ieder geval naar uit dat er flink wat jongere bands zijn die staan te trappelen om hun muziek te laten horen. Een van die bands is Milestones en afgelopen vrijdag is zijn album, Red Lights, uitgekomen. Is dit een van de veelbelovende jonge poppunkers?

Emotionele Vocalen

De vocalen vallen eigenlijk meteen op, want die tillen de nummers meestal naar een hoger niveau. De teksten zijn wat cliché, maar door de manier waarop ze je oren binnenvloeien, merk je hier al een stuk minder van. Kijk bijvoorbeeld naar Bittersweetheart – ‘cross my heart and hope to die’ is nou niet echt de sterkste tekst, maar je deinst er vrolijk op mee zonder hierover te zuchten. Counting Cars is ook al zo’n nummer (perfect als soundtrack voor een John Green film, dat wel), waar je vooral in de feels wordt geraakt door de vocals en niet zozeer de lyrics.

Steeds hetzelfde trucje

Ik focus me normaal gesproken al veel op lyrics en vocals, maar op Red Lights is het ook ongeveer het enige waar ik echt op kan focussen. De rest is gewoon een beetje middle of the road, niks wat er echt uitspringt. Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen – de gitaarsolo’s in enkele nummers zijn best leuk en passen ook goed bij de tracks – maar omdat dit er zo weinig zijn, gaat het schijfje snel een beetje vervelen en gaan zelfs de vocals op een gegeven moment tegenstaan. Je kunt nog zo goed zijn, maar als je continu hetzelfde trucje doet, is het ook snel klaar.

In de schaduw van Paranoid

Ik was best enthousiast voor dit album en dat kwam door één ding: Paranoid. Dat is ook meteen, als je het mij vraagt, het beste nummer van het album. Denk hierbij aan A Day to Remember zonder screams. Iets zachter dan I Prevail. Alles komt hier samen en zorgt voor een geluid dat je dit jaar nog niet hebt gehoord. Liar gaat hierbij ook een beetje de goede kant op, maar haalt het gewoon niet bij Paranoid. De rest van het album staat echter in de schaduw hiervan.

Er zit duidelijk potentieel in Milestones, het komt er alleen druppelsgewijs uit in Red Lights. Naast de andere poppunk die we dit jaar al hebben gezien – Waterparks, bijvoorbeeld – steekt dit nergens echt bovenuit en blijft het in herhaling vallen. Gelukkig hebben we Paranoid nog.

Cijfer: 5/10
Releasedatum: 23 februari 2018
Label: Fearless Records