ALBUM REVIEW: Rumahoy – The Triumph of Piracy

Hoewel het natuurlijk een redelijke niche genre is, zijn er al voldoende pirate metal bands die je over je speakers kan blazen (als een van deze bands ze niet toevallig heeft gejat). Een nieuwkomer in deze zee aan bands, en dan wel eentje die hoge ogen opgooit, is Rumahoy. Label Napalm Records doet zeker zijn best om deze band met debuutalbum The Triumph of Piracy, welk op 9 februari uitkomt, op de kaart te zetten. Gaat het de band lukken deze hoge verwachtingen waar te maken?

Een eigen identiteit

Het eerste wat me opvalt is dat de vocals even wat gewenning nodig hebben. Zanger Captain Yarrface wisselt lekker heen en weer qua vocale stijlen, ieder even goed verstaanbaar, maar het is allemaal net een beetje raar en past zo weer bij de rest van de muziek. Aan de namen die de heren hebben (Captain Yarrface, Bootsman Walktheplank, Cabinboy Treasurequest en Swashbuckling Pete) en de songteksten is te merken dat deze heren zichzelf minder serieus nemen dan een groot deel van de bands die dezelfde zee bevaren. Dit komt de band ten goede, omdat dit juist betekent dat ze zichzelf kunnen onderscheiden. Daarnaast gebruikt de band veel aparte geluiden en op het minder serieuze niveau werkt dat juist lekker mee.

Troll pirates

Muzikaal zit het werk van de band lekker in elkaar en zou je bijna kunnen roepen dat de band een brug slaat tussen pirate metal en troll metal. Deze brug wordt dus vooral geslagen door de vocale stijlen van meneer Yarrface en enkele van de minder gebruikelijke instrumenten. Hoewel Rumahoy zijn teksten meermalig terug laat komen binnen hetzelfde nummer, is ieder los nummer toch echt flink anders. Op deze manier blijft het album gedurende de eerste 35 minuten leuk, alleen afsluiter The Triumph of Piracy valt een beetje heel erg in herhaling en ben je dus halverwege zijn tien minuten waarschijnlijk wel beu.

Met The Triumph of Piracy zet Rumahoy een debuutalbum neer wat misschien wel het beste van 2018 is. Ik heb er zelf met volle teugen van zitten genieten en dit album is een serieuze aanrader voor iedereen die van piraten houd, of überhaupt muziek die totaal niet serieus is.

Score: 9/10
Releasedatum: 9 februari 2018