LIVE REVIEW: Avatar in TivoliVredenburg

Dinsdagavond 13 maart begint Avatar de tour voor zijn nieuwste album, Avatar Country. Welke plek is er nou geschikter als hoofdstad van Avatar Country dan Utrecht? Ik weet het zelf ook niet. Anyways, de band is me de laatste tijd een beetje ontgroeid, maar met de shows die deze heren geven en de lage ticketprijs kon ik het niet laten om toch even te gaan kijken.

De avond start met Old Kerry McKee. De eenmansband die deze meneer vormt vraagt op zijn minst om je respect met betrekking tot hoe goed hij dat trucje onder zijn knie heeft. Hoewel het lastig te bestempelen is, hoor ik duidelijk invloeden uit de country, blues en post-rock. Het is nou niet per se headbangwaardig, maar dat is niet waarop deze set is gefocust. De muziek ligt heerlijk in de oren en hoewel er weinig gebeurt op het podium, heb ik toch best kunnen genieten van het werk dat Old Kerry McKee ons levert.

Om nog wat meer richting het concept van Avatar te duiken (en dan als algehele band, niet alleen het laatste album) is Hellzapoppin uitgenodigd om het publiek op te warmen. Met de woorden “Rock and Roll circus show” heb ik nog steeds geen idee wat ik moet verwachten, maar iedere gok was fout geweest. Hellzapoppin is letterlijk een viertal aan “freakshow” artiesten. Gewichten die aan ogen en neuzen hangen, zwaardslikken, een man zonder onderlichaam die met zijn handen op glas danst en een kettingzaag balanceren in een mond is slechts een lijstje van de dingen die we voorbij zien komen. Het is niet iets wat ik ooit had verwacht tijdens een concert te zien, maar in Avatar Country kan alles.

Voordat de echte show begint, mogen we van de Koning naar de radio luisteren. Hier horen we allemaal nummers opgedragen aan zijne Majesteit, maar ook nieuwsupdates. Zo is de Koning niet langer geconstipeerd, driewerf hoezee! Na een halfuur aan staatsradio begint de set. De koning komt met troon en in de verhoging zelf tevoorschijn terwijl zijn dienaren zijn prachtige gitaarwerk ondersteunen. De show is voor ongeveer een derde toegewijd aan het nieuwe Avatar Country en is voor de rest vooral verdeeld over de drie voorgaande albums, waar ik persoonlijk, als Black Waltz liefhebber, zeer tevreden mee ben.

Zowel het toneelspel op het podium als het muzikale werk zijn allebei van prima niveau. Zoals gebruikelijk is het showelement wat de band met zich meebrengt weer groots vertegenwoordigd. Zo lopen roadies rond in witte overhemden met rood/zwarte gilets en is de opbouw van het podium zo gedaan dat er een verhoging achter de drum riser is. Ook de praatjes tussendoor voegen flink toe aan de hele vertolking die Avatar hier om zijn muziek heen brengt. De gehele show rolt lekker door en op geen enkel moment is te merken dat vandaag de eerste show van de tour is, behalve dan op het moment dat dit genoemd wordt.

Hoewel ik naderhand nog steeds twijfel of ik nou bij een circus of een concert binnen ben gelopen, maakt dat stiekem niet veel uit: ik heb keihard genoten vanavond. Avatar is en blijft een van de beste live bands, zeker als het op performance aankomt. Hellzapoppin is een geniale sideshow en Old Kerry McKee leverde in zijn eentje een prachtset.