LIVE REVIEW: Waterparks in Dynamo

Op 13 maart is het tijd voor de eerste Nederlandse Waterparks show ooit. Nou ja, de eerste gelukte, aangezien er flink wat dingen mis gingen toen de band het voorprogramma voor Good Charlotte zou verzorgen. Er is dus een eerste indruk om goed te maken en Dynamo is flink volgestroomd om te zien of de heren deze verwachtingen waarmaken. Voordat we dat mogen ervaren, is er eerst nog tijd voor het voorprogramma, DEAD!, wie ook voor het eerst in Nederland te vinden is.

DEAD! schiet meteen de startblokken uit zodra hij op het podium komt. De jongens geven een energieke show zoals alleen zij dat kunnen – op typisch Britse manier het podium verwoesten, in een notendop. De meeste aandacht blijft op frontman Alex Mountford en gitarist Sam Matlock, wat ook niet verrassend is. Ze trekken de aandacht naar zich toe door zich helemaal te laten gaan en lijken bijna een wedstrijd te houden om wie de meest aparte moves kan laten zien.

Dead in Dynamo. Credit: Lenny van Dijk

In de tussentijd wordt er vooral hard door de set geknald met slechts enkele momenten waarin het publiek wordt aangesproken, wat de set een mysterieus randje geeft. Het lijkt te werken: waar aan het begin van de set veel mensen zeiden DEAD! niet te kennen voor de show, gaan aan het eind van de show genoeg mensen los. Een goed begin en hopelijk kunnen we deze mannen vaker in ons landje tegemoet zien!

In de tijd tussen DEAD! en Waterparks worden we goed vermaakt door de aanwezige DJ, die precies lijkt te weten wat onze poppunk hartjes graag willen horen. Op een gegeven moment stopt de muziek en gaan de podiumlichten aan – Waterparks tijd! Er vindt meteen een massamigratie plaats richting het podium. Het laat meteen goed zien hoe lang de fans hebben gewacht op deze show en vanaf de eerste noten wordt dan ook alles hard meegezongen, springt iedereen net zo hoog als de gemiddelde poppunk jump gaat en zijn ook de heren op het podium intens aan het genieten. Gitarist Geoff Wigington rent het hele podium over en maakt contact met zoveel mogelijk van het publiek, terwijl frontman Awsten Knight het verbale entertainment op zich neemt en flink wat praat tussen de nummers door.

Waterparks Frontman Awsten Knight op het publiek in Dynamo. Credit: Lenny van Dijk

Er worden in totaal maar dertien nummers gespeeld, al betekent dit absoluut niet dat de set voorbij sprint. Er gebeurt gelukkig tussendoor nog meer dan genoeg om iedereen vermaakt te houden. Zoals al eerder genoemd is Knight tussendoor vaak leuke praatjes aan het houden en let hij tegelijk op het publiek, aangezien hij tweemaal water in het publiek gooit omdat we eruit zien alsof het heet is. Ook moet er vooral veel gecrowdsurft worden, waarbij helaas wel op een gegeven moment iemand verkeerd geraakt lijkt te worden en de show even stil wordt gelegd om er zeker van te zijn dat het goed gaat. Met een laatste, grote moshpit bij TANTRUM is de show afgelopen en stroomt de zaal langzaam leeg.

Het was even wachten geweest op deze eerste Nederlandse Show, maar dat is het meer dan waard geweest. Waterparks heeft laten zien waarom hij een grote belofte is in de poppunk scene en waarom hij onder de hoede is genomen door de Madden broertjes. Laat er alsjeblieft snel een volgende keer komen, want ik wil deze band weer kunnen zien voordat er naar grotere zalen verhuist moet worden.