ALBUM REVIEW: Tengger Cavalry – Cian Bi

Klinkt de combinatie van metal en Mongoolse keelzang je als muziek in de oren? Nu je er zo even kort over nadenkt waarschijnlijk niet, maar ik adviseer je toch om even bij me te blijven. Tengger Cavalry is een band die metal, Mongoolse keelzang en een zogenoemde morin khuur combineert tot catchy Aziatische folk metal. Op 23 februari komt de band met zijn nieuwe album genaamd Cian Bi en ik kan zelf eigenlijk niet wachten om hier in te duiken!

Een interessante mix

Het geluid van Tengger Cavalry is redelijk hard, met stevige dubbelbass en sappige riffs, maar tegelijk ook melodieus door het gebruik van de Mongoolse keelzang. Het zal dan ook niet lang duren voordat je met je hoofd mee zit te knikken op de muziek, die overigens redelijk makkelijk wegluistert. Dit is grotendeels te danken aan het melodieuze en folk-achtige karakter van de band. Mongoolse keelzang is echter niet het enige wat je aan zang op dit album zal horen: het bevat ook “normale” zang, die helder genoeg is om je meteen weg te laten dromen.

Het concept

De naam van het album, Cian Bi, komt van een oude nomadische stam die in Noord-China neerstreek en hier probeerde culturele verschillen aan de kant te zetten. De teksten op het album gaan over de eenheid binnen deze stam, samenkomen en vergiffenis. De achterliggende boodschap zou je door kunnen trekken naar huidige tijden, want het hele verhaal is gebaseerd op een haat aan vreemdelingen. Vooral You and I, Under the Same Sky verwijst hier duidelijk naar. De boodschap lijkt dan ook te luiden: “Zet je geschillen aan de kant en beoordeel elkaar niet op uiterlijk”.

Afwisseling

Het album is redelijk gevuld met 15 nummers. Sommige van deze nummers zijn instrumentaal, maar dit hoeft zeker geen straf te zijn; de meeste van deze nummers zorgen namelijk voor een heerlijke overloop tussen de andere tracks. Ook binnen de nummers zelf bevindt zich al vaak een overloop waardoor het hele album eigenlijk aanvoelt als een doorlopende reis.

Alles aan dit album spreekt mij aan en waar ik vorige maand nog verkondigde dat Arkona’s Khram voor mij waarschijnlijk het beste album van het jaar zou worden, doet Cian Bi hier een ook een goede gooi naar. Ik ga nu al moeite krijgen met mijn eindejaarslijstje. Anyways, dit album is drie kwartier aan puur genot en ik kan het dan ook zeker aan iedereen aanraden.

Score: 9,5/10
Releasedatum: 23 februari 2018